הדרך להפלה יזומה עוברת בוועדה להפסקת הריון

למי, מתי ואיך מגישים את הבקשה, מה יהיה בוועדה עצמה, כמה עולה ההפלה, במידה ואושרה?
צילום: Depositphotos

במידה והחלטת להפסיק את ההיריון, חשוב שתדעי שאחד התנאים לעשות זאת כחוק בישראל הוא לקבל את אישורה של הוועדה להפסקת הריון. על פי הוראות משרד הבריאות, כל אחת יכולה להגיש בקשה להפסקת הריון, במידה והיא עומדת באחד או יותר מהקריטריונים הבאים: עד גיל 18 ומעל גיל 40,  הריון שהמשכו עלול לסכן אותך, או לפגוע בך מבחינה גופנית או נפשית, אם יש חשש שהעובר סובל ממום גופני או נפשי, במידה וההיריון קרה מחוץ לנישואין או אם את אינך נשואה כלל, אם ההיריון נגרם כתוצאה מקיום מיחסים אסורים על-פי החוק הפלילי, כדוגמת אונס או גילוי עריות.

• למי, מתי ואיך מגישים את הבקשה?

כדי לקבל אישור לביצוע הפלה, בכל מוסד או מרפאה מורשים בהם בחרת לעבור את ההליך, יש לקבל קודם כל את אישורה של אחת הוועדות להפסקת היריון, על פי הרשימה המפורסמת באתר משרד הבריאות.

שימי לב, כל ועדה מתכנסת במועד אחר ובמיקום שונה ולכן, חשוב שתבדקי על פי הרשימה מה הכי מתאים לך. כשאת פונה לוועדה, את יכולה להיעזר במזכירות הוועדה, בעובדת הסוציאלית או בשירות הסוציאלי של בית החולים.

• מה יהיה בוועדה עצמה?

אם את מדמיינת את עצמך עומדת מול חבורה של רופאים או שופטים חמורי סבר, זה לא כך במציאות. בפועל, הוועדה מתכנסת ללא נוכחותך (בהתאם לשינויים בחוק, אליהם אתייחס בהמשך). עוד לפני התכנסותה, מזכירת הוועדה תפנה אותך לרופא.ה מוסמך.ת, כדי שיבדקו אותך ויסבירו לך את כל המשמעויות של הפסקת הריון. חשוב שתדעי שאת, ורק את, רשאית להחליט אם להמשיך את ההריון בכל רגע, עד לביצוע ההליך עצמו. בנוסף, את יכולה לפנות לכל ועדה שתרצי, בכל מקום בארץ, ללא קשר למקום מגורייך.

לאחר החלטת הוועדה, ועל בסיס השיחה איתך והמסמכים שתתבקשי להגיש, תתקבל תשובתה.

• רפורמת ההפלות  – עדכון נהלי העבודה של הוועדות להפסקת הריון

בחודש יוני 2022, התכנסה ועדת העבודה והרווחה של הכנסת ואישרה תקנות חדשות להפסקת הריון, בעקבותיהן עודכנו נהלי העבודה של הוועדות להפסקת הריון. עקרונות הרפורמה כוללים כמה שינויים עיקריים. הראשון הוא מתן אפשרות להפלה תרופתית בקופות החולים. זאת בנוסף להסרת סוג מסוים של שאלות שעלולות לפגוע באישה הפונה לבקשת הסדרת ההפלה. שינוי מהותי נוסף, אוות הזכרתי קודם לכן, הוא ביטול החובה להופיע פיזית בפני הוועדה להפסקת הריון ובפני עובדת הסוציאלית.

• כמה עולה ההפלה, במידה ואושרה?

במידה וההפלה אכן מבוצעת כחוק ובאישור הוועדה להפסקת ההריון, היא כלולה בסל הבריאות וממומנת על-ידי קופת החולים. זאת במידה וגילך 33 ומטה, או במקרים שתיארתי קודם לכן. במידה ואינך חברה בקופת חולים, תוכלי לבדוק עם הביטוח הפרטי והפוליסה שלך, במידה וישנה.

לשאלות נוספות וקבלת ייעוץ, את מוזמנת לדבר איתנו.. תמיד

את המאמר כתב ד"ר גוטמן גיא