הגיע גור חדש הביתה? מזל טוב

אחרי ההתלבטויות והשיקולים אימצתם גור קטנטן, פרוותי וחמוד. אז קודם כל מזל טוב על ההחלטה המרגשת עבור כל המשפחה. עכשיו נדרשת מכם וגם מ'החבר החדש' תהליך שינוי, הסתגלות וגם אחריות. אז איך נערכים, כיצד נגן על הגור מפני מחלות ולמה כל כך חשוב לדאוג להזנה מלאה ואיכותית? הווטרינר אבירם עזרא ממושב בית שערים עונה בטור מיוחד על כל השאלות וממליץ להזכיר לעצמכם: "אל תשכחו שמדובר בתינוק". צילום: אלבום פרטי

כלב הוא חברו הטוב של האדם", קל וחומר כשמדובר בגור חדש שמצטרף לבית ולמשפחה, גדל וצומח איתה ולצידה. אבל לצד האהבה מחממת הלב שהגור יעניק לכל אחד מבני המשפחה, הנאמנות והליווי, תהליך ההצטרפות ידרוש שינוי הדדי והערכות מקדימה, והוא גם מעלה ומציף כמה סוגיות לגיטימיות שצריך לדבר עליהן.
הווטרינר ד"ר אבירם עזרא ממושב בית שערים שבעמק יזרעאל, המתמחה ברפואת כלבים, חתולים וחיות משק מסביר שבשלב הראשוני, ההורים והילדים צריכים להתייחס לגור המתוק כבן משפחה חדש, על כל המשתמע מכך, עם השמחה, האור וההתרגשות, אבל גם עם אחריות וכוונה לקחת חלק משמעותי בגידול והטיפול.

• חיסונים? למה זה טוב

"בחודשי חייו הראשונים הגור רגיש מאוד למחלות שונות ומערכת החיסון שלו עדיין לא ערוכה להגן עליו באופן יעיל", מסביר ד"ר עזרא, "בעזרת סדרת חיסונים, החל מגיל 6 שבועות, אנו מגינים על הגור מפני מספר מחלות נפוצות ומסוכנות. חיסון משושה – מגן על הכלב מפני 6 מחלות, בהן שתיים אשר עלולות לעבור גם לבני אדם. החיסון המשושה ניתן בסדרה של שלוש זריקות במרווחי זמן של 4 שבועות.

"טיפ טיפול": גורים גדלים בקצב מהיר ולכן זקוקים לתזונה טובה ומלאה. רצוי להאכיל במזון איכותי המיועד לגורים. מומלץ בשלבי החיים הראשונים להגיש אוכל באופן חופשי או במספר מנות במשך היום


חיסון כלבת – מחויב ע"פ חוק. מגן מפני מחלת הכלבת הקטלנית אשר מסוכנת לכל היונקים, כולל בני אדם. גורי חתולים מחסנים בסדרה של שני חיסונים – חיסון מרובע ראשון בגיל 8 שבועות וחיסון מרובע נוסף 4 שבועות לאחר מכן. מומלץ לחסן גם כנגד מחלת הכלבת. במהלך סדרת החיסונים מסומן הכלב בשבב זיהוי".

• טיפולים מונעים ומחלות

טפילים חיצוניים ופנימיים הינם הרבה מעבר למטרד עבור הגורים. ד"ר עזרא מסביר כי טפילים אלו עלולים להעביר מחלות שונות, לעורר אלרגיות ולפגוע בהתפתחות התקינה של הגור. "יש לטפל כנגד קרציות ופרעושים (ולא "פשפשים") באמצעים המתאימים לגיל ולרמת הנגיעות. בתולעי מעיים יש לטפל באופן תקופתי בכדור או בסירופ כדי למנוע פגיעה בהתפתחות הגור. טיפול מונע כנגד תולעת הפארק מומלץ לכל כלב במרווחי זמן של 1-3 חודשים".


חזון המרפאה: המטרה שלנו? לעזור לבעלי חיים ואנשים לחיות חיים בריאים ומאושרים באמצעות דאגה לבריאותם ורווחתם של בעלי החיים, באהבה ובמקצועיות ברמה הגבוהה ביותר


​עקב גילם הצעיר וממדי גופם הקטנים, גורים רגישים מאוד למחלות ולתנאי סביבה קשים. כאשר גור לא חש בטוב יש להתייחס לעניין ביתר חשיבות מפני שהוא עלול להתדרדר באופן מהיר ובלתי צפוי. בכל מקרה שהגור קצת "עצוב", מקיא או משלשל יש לפנות לייעוץ וטיפול וטרינרי בהקדם האפשרי.

• ​"חשוב מאוד להתייעץ ולהיעזר במאלף כלבים מקצועי"

לפעמים ההבדל בין כלב שמביא שמחה הביתה לבין "לאיזו צרה הכנסתי את עצמי" הוא חינוך בסיסי. ד"ר עזרא ממליץ בחום לחנך את הכלב ולאלפו להתנהגויות רצויות כבר בשלב מוקדם בחייו. "נושאים כמו עשיית צרכים, תוקפנות ודומיננטיות, התנהגות בטיולים וציות הינם בעלי חשיבות רבה ביחסים התקינים בין הכלב לשאר בני הבית. חשוב מאוד להתייעץ ולהיעזר במאלף כלבים מקצועי – השקעה קטנה ביחס לתועלת. בכל מקרה – אמצו  הרבה סבלנות ואורך רוח. אל תשכחו שמדובר בתינוק".