בפרקליטות החליטו על מדינות "אפס סובלנות" בהבעת אהדה לחמאס

עד היום הוגשו 18 כתבי אישום עם בקשות למעצר, חלקם של תושבי האזור. ראש תחום ביטחון בפרקליטות המדינה, עו"ד שלומי אברמזון:
"בתקופה הזו, די מבחינתנו בפרסום אחד, אפילו בסטטוס או בסטורי שנמחקים אחרי 24 שעות". המחשה (אתר פיקסהביי)

אמש נערך דיון בוועדת החוקה בעניין המדיניות בעבירות הסתה לטרור. במהלך הדיון, ראש תחום ביטחון בפרקליטות המדינה, עו"ד שלומי אברמזון, התייחס ל נושא מדיניות החקירה וההעמדה לדין בעבירות הסתה לטרור – לנוכח מצב החירום: "מייד בתחילת המתקפה, כשהבנו את ממדי האירוע וראינו ברשתות החברתיות את תחילת השיח שמזדהה עם מעשי הזוועה ההמוניים, קבענו כמדיניות שכל מי שמזדהה או תומך במעשים הללו בזמן לחימה ועל רקע מעשי רצח וזוועה אלו, נפתח בחקירה נגדו ואם תתבסס תשתית ראייתית גם נעמיד אותו לדין", אמר אברמזון, "בתקופה הזו, די מבחינתנו בפרסום אחד, אפילו בסטטוס או בסטורי שנמחקים אחרי 24 שעות. בתקופה הזו, הבעת אהדה לחמאס או למעשי הזוועה, בין אם בהצגת סרטונים ותמונות של המעשים בתוספת או בכיתוב בלבד המביע תמיכה בהם, מספיק כדי שנפתח בחקירה ונעמיד לדין במקרים המתאימים.
עד היום הוגשו 18 כתבי אישום עם בקשות למעצר עד תום ההליכים, היום מוגשים שני כתבי אישום נוספים ובהמשך, בהינתן תשתית ראייתית, יוגשו עוד. כתבי האישום הוגשו בעבירות של הזדהות עם ארגון החמאס ובתמיכה והזדהות עם מעשה טרור, שתיהן עבירות לפי חוק המאבק בטרור. בארבעה מקרים הגשנו גם כתבי אישום בגין עבירה של הסתה ישירה, שם החוק אינו דורש את התנאי שגילוי ההזדהות ייעשה "בנסיבות שבהן יש אפשרות ממשית שהדבר יביא לביצוע מעשה טרור".

• "גם במשטרה מבינים את גודל השעה ומקצים לנושא הרבה מאוד כוח אדם ומשאבים"

עוד הוסיף אברמזון: "במקרה חריג של דרשן שב"יום הזעם", עליו הכריז חמאס, קרא לנקוט בפעולות אקטיביות ולהצטרף למערכה, ייחסנו לו עבירה של גילוי החלטה לבגוד לפי סעיף 100 לחוק העונשין, שעונשה עד 10 שנות מאסר וזה העלה את התיק לסמכות ביהמ"ש המחוזי. עיבינו את מערך הפרקליטים המטפל בנושא אצלנו בפרקליטות. בעקבות המספר הרב של המקרים וכדי לייעל את התהליכים ולאפשר טיפול מיידי ודחוף במקרים אלה, החליט פרקליט המדינה שבמקרים בהם מדובר בביטויים מפורשים, ברורים ומובהקים של תמיכה במעשי הטרור, מדור חקירות במשטרת ישראל יהיה מוסמך לפתוח עצמאית בחקירה, בלא אישור מוקדם של הפרקליטות, כמו בימים רגילים. מנגנון הפיקוח יהיה בשלב הבחינה של הפרקליטות האם להעמיד לדין, שהרי בסופו של דבר כל התיקים בהם יש ראיות מגיעים לבחינת הפרקליטות וכתבי האישום טעונים אישור של היועצת המשפטית לממשלה ופרקליט המדינה. גם במשטרה מבינים את גודל השעה ומקצים לנושא הרבה מאוד כוח אדם ומשאבים, וכך גם אצלנו אנחנו עובדים איתם בשיתוף פעולה מלא. זה אירוע מסוג אחר, המחייב התייחסות אחרת ואכיפה מאוד נחושה, על מנת לגרום לכל הציבור להבין שהסתה בעת הזו היא משהו שלא נקבל. בכל גילוי הסתה בתקופה כזו יש אפשרות ממשית שהדברים יביאו לידי אלימות או טרור, לידי פעולות של אנשים שקולטים את המסרים האלה ויפעלו כדי לייצר אלימות. ולכן כשאתה תומך במעשי זוועה שכאלה, יש מבחינתנו אפס סובלנות. עד כה, בכל התיקים שהוגשו בתי המשפט האריכו את המעצר של הנאשמים, חלקם עד תום ההליכים וחלקם עד החלטה אחרת. בתי המשפט קיבלו למעשה את עמדת הפרקליטות גם ביחס לפרסום בודד, שאלה תיקים שמצריכים להיות תחת מעצר.
במקביל לפעילות במסלול הפלילי, מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה מטפלת מאז פרוץ המלחמה להסרת אלפי תכנים, חשבונות, דפים ומשתמשים ברשתות החברתיות השונות. ברוב הרשתות אנחנו זוכים לשיתוף פעולה".
במענה לשאלות חברי כנסת, הדגיש עו"ד אברמזון כי אין ולא תהיה הגבלה של חופש הביטוי, וכי מדובר כאן במקרים מובהקים – "שחורים משחור", כדבריו – של תמיכה במעשי טרור נוראיים ומזוויעים או הזדהות עם ארגון טרור שביצע מעשים נפשעים כלפי אזרחי המדינה. "חופש הביטוי והביקורת יישמרו גם כאשר התותחים רועמים, על אף שינוי המדיניות", הוסיף.

גיוס חרדים לצה"ל – מהלך משפטי ראוי, האמנם?  

|

״לאמת יש רק צד אחד והיא יצאה לאור היום״

|