בעמק יזרעאל מחזירים עטרה לישנה

לאחר 40 שנה, בית העם ההיסטורי בנהלל חזר לחיים. צילום: דוברות המועצה

בשבוע החולף נערך טקס חגיגי לציון חנוכת בית העם ההיסטורי במושב נהלל.
במקום בוצעו עבודות, שימור, שיפוץ ושיקום משמעותיות, בעלות של מיליוני שקלים, בעקבותיהן בית העם חזר לחיים, לאחר 40 שנה בהם היה שומם.
חנוכת המבנה המחודש היא אחד מאירועי ציון הדרך במלאות 100 שנה למושב נהלל ולהתיישבות העובדת בישראל.
בית העם שנמצא בליבו של העיגול המפורסם של המושב, הוא מבנה ציבור היסטורי והמבנה הראשון בהתיישבות העובדת, אותו תכנן האדריכל הידוע ריכרד קאופמן. אבן הפינה לבית העם הונחה בשנת 1930.
המבנה נחשב לאחד המונומנטים האדריכליים הייחודיים בארץ, המאפיינים את האדריכלות המודרנית של שנות השלושים של המאה העשרים בישראל ובאירופה. החזון התרבותי, הנופי והאדריכלי עוצבו בקפידה ונתנו מענה לחיי הקהילה שנרקמו המושב באותם ימים.
בית העם נבנה כמבנה ציבורי וגם כבית ביטחון, במטרה שיהיה אפשר לרכז בו את תושבי נהלל בעת כוננות ופורענות. דרך החלונות, אשר תוכננו כחרכי ירי, היה אפשר להגן מתוכו על התושבים. בשנות ה-30 וה-40 של המאה ה-20, שימש המרתף של הבניין כמרכז לאימונים בנשק קל והיה בו סליק מרכזי. בזמן מלחמת העולם השנייה הופקע בית העם על ידי הצבא הבריטי והוא שימש כמחסן לדלק מטוסים אשר חנו בשדה התעופה הסמוך. במשך שנים רבות הוא שימש המבנה כאבן שואבת לכל תושבי האזור שהיו מגיעים אליו לאירועי תרבות.

חנוכת בית העם ההיסטורי בנהלל עם נכדתו של האדריכל ריכרד קאופמן (שלישית מימין)
חנוכת בית העם ההיסטורי בנהלל עם נכדתו של האדריכל ריכרד קאופמן (שלישית מימין)

הוא שימש גם כאולם קולנוע, והיה מקום התכנסות דו-שבועית לכל חברי נהלל. כל הפעולות החברתיות והתרבותיות התקיימו בו – חתונות, מסיבות, אירועים חגיגיים ואספות כלליות. מיטב שחקני ה"אהל" ו"הבימה" הופיעו על בימתו. חנה רובינא ואחרים היו באים באותם ימים מתל אביב לנהלל בסוסים ועגלות ומציגים את הצגות התיאטרון בבית העם.
כעת הוא שב לפעול כמרכז חינוכי-תרבותי אזורי, לרווחתם של תושבי נהלל ועמק יזרעאל כולו.
לאחרונה, במסגרת פסטיבל חלב ודבש, הושקה בו תערוכת 'אמני העמק' זו השנה האחת עשרה. התערוכה מספקת מפגש אמנות חזותי, מגוון, עכשווי ובן דורי, המייצג את פועלם של אמני העמק ממחוזותיו ומגזריו השונים, היא חגיגה של יצירה – פריחה ושגשוג של כשרון ודמיון, עשייה ומאפשרת נקודת מבט מקומית. הגיעו אלפי תושבות ותושבים – מטף ועד קשיש, כדי לחוות ולראות את העבודות הנפלאות שהוצגו ממש כאן.
מהנהלת המועצה האזורית עמק יזרעאל נמסר: "אנו מבקשים להודות למפעל הפיס, למשרד לירושלים ומורשת, למועצה לשימור אתרים ולמושב נהלל, על שיתוף הפעולה שהחזיר לחיים את המבנה החשוב הזה. שמחנו על נוכחותה של ליאורה אוריאל, נכדתו של האדריכל – ריכרד קאופמן, שיצרה תחושה של סגירת מעגל. לתפארת נהלל, עמק יזרעאל וההתיישבות העובדת בישראל".