בעמק יזרעאל מחברים את ההיסטוריה להווה ולעתיד

בשבוע החולף, נחנך באזור התעשייה שגיא 2000 פארק 'באר שריד', שהנו חלק מתל-שדוד הקדומה. צילום: ענת חאמוני

משפחתו של גדעון ברטל זל יוזם הפרויקט עם ראש עיריית מגדל העמק ברדה וראש מוא"ז עמק יזרעאל בצר

בשבוע החולף, נערך טקס חגיגי לחנוכת הפארק 'באר שריד'. הבאר הנה חלק מעיר קדומה, שהיוותה חלק מתל-שדוד (תל שריד). זהו תל קדום, על שמו נקרא הקיבוץ ומזוהה על ידי החוקרים עם העיר שָׂרִיד המקראית.
בשנת 1926 הוקם קיבוץ שריד, במסגרת הקמת רצף ישובים בעמק יזרעאל. בשנותיו הראשונות, השתמשו חברי הקיבוץ במי הבאר לצרכי שתיה וחקלאות.
פרויקט הקמת הפארק הנו פרי מאמציו של גדעון ברטל ז"ל, שראה בשימור המקום ושחזורו משימה לאומית חשובה.
במתחם אף הוצבה אבן לזכרו של איש המים של קיבוץ שריד – זאב צחר ז"ל, לצד הכיתוב: "באר שריד שופצה ושוחזרה כשזכרו של זאב, צרוב בליבם של הפלחים, החברים ושדות הקיבוץ".
חגי ספר – נציג קיבוץ שריד, אמר: "אנו מתרגשים לחנוך את באר שריד המחודשת. תודתנו העמוקה למועצה האזורית עמק יזרעאל ולעיריית מגדל העמק, על פיתוח המקום. מאז ומעולם, באר הייתה ראשיתם של יישובים וכך, גם בקיבוץ שריד המתחדש ב- 1926. הבאר הייתה מקור המים והחיים עבור התושבים, בעלי החיים והצומח, ומנציחה את זכרו של זאב צחר ז"ל, במיזם שימור היסטורי שהיה כה חשוב לגדעון ברטל ז"ל".

חנוכת פארק הבאר. צילום: ענת חרמוני
חנוכת פארק 'באר שריד'

שיתוף הפעולה הפורה בין עיריית מגדל העמק והמועצה האזורית עמק יזרעאל הביא למימוש הפרויקט, במטרה לחבר בין התעשייה לנוף, הקהילות השונות בעמק ובין האדם לטבע. הפארק שהוקם, הינו חלק מאזור התעשייה 'שגיא 2000' המשותף לרשויות, הפארק כולל בנוסף גם גן עצי פרי ופינות ישיבה לרווחת הציבור.
אייל בצר – ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל הודה לכל העושים במלאכה ובעיקר לגדעון ברטל ז"ל וחברי שריד שיזמו וקדמו, לראש העיר מגדל העמק – אלי ברדה, ידיד ושותף אמת לפיתוח העמק ואזור התעשייה 'שגיא 2000' ולאדריכלית יסמין אתמרי, שתכננה את הפארק. עוד הוסיף בצר: "אנחנו עם שדבק בחיים, ומים מהווים את תמצית החיים והקיום. למרגלות תל שדוד, אבותינו נהנו מהמים הללו וגם אנשי ראשית ההתיישבות בשריד. המקום הזה הנו מקום של חיבורים: חיבור בין עבר להווה, תעסוקה, חקלאות והחיים עצמם. זו מהות שיתוף הפעולה העמוק בין המועצה לעיריית מגדל העמק. המקום פתוח להנאתם ורווחתם של כל תושבי האזור. מוזמנות ומוזמנים להגיע".
אלי ברדה – ראש העיר מגדל העמק, העלה על נס את השכנות הטובה ושיתופי הפעולה המתקיימים בין עיריית מגדל העמק לבין המועצה האזורית עמק יזרעאל, בראשות אייל בצר; ייצור שיתופי פעולה כמו באזור התעשייה 'שגיא 2000', שותפות גליל מרכזי מישיגן עם קהילת דטרויט, קבוצת כדורסל משותפת, אשכול הגליל והעמקים ושינויים בגבולות מוניציפליים. ברדה: ״באר שריד העניקה מים חיים וחיוניים לראשוני המתיישבים בעמק והיום היא מחברת חיים וקהילות שכנות, שיחד השקיעו בשיקום וטיפוח באר המים כפיסת היסטוריה חשובה לדורות הבאים וגם לבילוי וטיול.״

לאחר פרויקט שיקום והנגשה ב- 25 מיליון שקלים: קק״ל פתחה את נחל השופט למבקרים

|

הלגיון הרומי חוזר לחיים במגידו

|