"אני מרגיש סחף משמעותי לכיוון שלי: אהיה סגן ראש העיר של כל תושבי עפולה"

הילדות בדירה בגודל של 30 מטרים, תחילת הדרך הציבורית, הקמפיין המאסיבי שהוא מוביל ("אני תולה שלטים בעצמי"), תפיסת הביטחון של העיר לאחר ה-7 באוקטובר ("צריך להיות כל הזמן עם אצבע על הדופק, אבל לא לערב פוליטיקה על חשבון ביטחון התושבים"), התפקיד שאליו הוא מכוון ומדוע הוא מגיע לישיבות מועצה עם קפה מהבית. רגע לפני פתיחת הקלפיות, איתי כהן מדבר על הכל בראיון אותנטי ונטול פילטרים. פרויקט בחירות 2024 של עמקניוז ומגזין "עמק"

 "העיר הזאת מאוד יקרה וחשובה לי. אני רואה בה חלק מהמשפחה שלי", איתי

איתי כהן, חבר מועצת העיר עפולה מגיע לבחירות הנוכחיות מפוזיציה הרבה יותר בטוחה, אחרי חמש שנים בהן לקח חלק משמעותי במועצת העיר, החזיק בתיקים חברתיים משמעותיים ולא בכדי הוא סימן כבר לפני יותר משנה את היעד הנכסף מבחינתו: לשכת סגן ראש העיר עפולה ושלושה מנדטים במועצה, מספר שלדבריו הוא ריאלי ובר השגה. בכדי להפוך את היעד המדובר למציאות, הוא חי ונושם את הקמפיין שלו במרבית שעות היממה, מריץ אסטרטגיות, מצרף לשורותיו דמויות מפתח ומגייס קולות פוטנציאליים בכל קהילה וקהילה בבירת העמק.

• מדירת 28 מטר ברחוב פנקס בעפולה עלית – למועצת העיר

כהן, בן 37, נשוי לנופר ואב לשניים מנהל היום סוכנות למכירת והשכרת כלי רכב בעיר. את שנות ילדותו העביר ברחוב פנקס בשכונת עפולה עלית: "גרנו בצריף של 28 מטרים", הוא חוזר במנהרת הזמן, "בצריף הזה גדלתי לצד חמישה אחים. ישנו כמו שאומרים 'ראש רגליים', באותו חדר.


"אני מאמין בעבודה קשה ואני מרגיש שאני מזיע בקמפיין הזה. הכל עם תקציב ממש מינימלי"


בפרספקטיבה לאחור אני יכול להגיד לך שבתקופה הזו, ינקתי את הערכים של סיוע לקהילה, ערבות הדדית, אכפתיות ורצון להוביל שינויים משמעותיים עבור אוכלוסיות מוחלשות. היום אני גם שמח לראות את ההורים שלי גאים בי כשאני מצליח ומקדם תוכניות במועצת העיר ובשכונות, בין היתר בשכונה בה גדלתי והתפתחתי".
הפעילות החברתית שלו, עמה הוא מזוהה בעיקר בשנים האחרונות החלה כיו"ר חוג האוהדים של הפועל עפולה, "אני זוכר שקיבצתי את כל בני הנוער שהיו פשוט ברחובות ולקחתי אותם תחת חסותי. דיברתי ללב ולרגש שלהם והיום הם אחים שלי", הוא נזכר.
הוא מחובר לעיר בעבותות, מכיר כל פינה, כל רחוב, מסמן כל מדשאה שראויה לטיפוח עתידי, עם רגישות יתרה לשכונות. "העיר הזאת מאוד יקרה לי. אני רואה בה חלק מהמשפחה שלי, חלק מהזהות שלי. כתושב עפולה יש לי את היכולת להשפיע ולעזור, וברגע שאתה עוזר לבן אדם ולקהילה בה הוא מתגורר, זה הדבר הכי מספק שיש בעולם. אני מנסה לחפור ומכתת רגליי בכל מסדרונות העירייה בכדי לעזור, להשפיע ולסדר לתושב את מה שהוא ביקש ממני, כמובן בגדר היכולות שלי והחוק. אני חבר מועצה הכי צעיר שנבחר פה בעיר ובין הצעירים בישראל, מהר מאוד נכנסתי למים עמוקים ואני חושב שהוכחתי את עצמי. לא כל אחד יכול להציג מנעד עשייה כל כך רחב כמוני. אי אפשר להתעלם מהעשייה שלי והחלק שלי בחידוש הכבישים בשכונות ובעיקר בעפולה עלית, בקידום בניית בתי הספר אלומות, כרמים, מעין, מהקמת גני התקשורת שכה קרובים לליבי, מהגנים החדשים בשכונה הירוקה ושילוב מכינת תבור בעיר. אלו עובדות מוצקות בשטח".

עד כמה אתה מעורב בקמפיין שלך?
"אין לי סוללת קמפיינרים ותקציב בלתי נגמר. את זה כולם יודעים. אבל גם בעבר נבחרתי ללא משאבים יוצאי דופן. אני חי את התושבים ואת השטח ותולה בעצמי שלטים גם בלוחות מודעות. למה? כי אני מאמין בעבודה קשה ואני מרגיש שאני מזיע בקמפיין הזה והכל עם תקציב ממש מינימלי. היום השאיפה שלי זה לקבל בין שלושה לארבעה מנדטים וזה לא מופרך כי יש לי עשייה מוכחת ופידבק חיובי מאינספור תושבים".


"גדלתי בצריף לצד חמישה אחים. ישנו בלילה 'ראש רגליים', באותו חדר. בפרספקטיבה לאחור אני יכול לומר שבתקופה הזו, ינקתי את הערכים של סיוע לקהילה, ערבות הדדית, אכפתיות ורצון להוביל שינויים משמעותיים עבור אוכלוסיות מוחלשות"


סימנת את לשכת סגן ראש העיר כיעד? זה לא יומרני מדי?
"לא, זה לא מנותק מהמציאות כלל וכלל. הבנתי שאני צריך להעלות מדרגה ולסמן כיעד את תפקיד סגן ראש עיר, אבל לא סגן שמייצג סקטור כזה או אחר – אלא סגן ראש עיר של כולם, ללא יוצא מן הכלל. מה צריך לקרות כדי שזה יקרה? זה תלוי באמון של התושבים ואני בטוח שהם ייתנו לי את התמיכה- ואני רואה את זה בצורה מובהקת בסקרים, עם סחף שרק מעודד אותנו להמשיך ולדחוף את הקמפיין קדימה. אם אקבל שלושה או ארבעה מנדטים אהיה סגן ראש העיר וכך אוכל לקבץ סמכויות ותיקים חברתיים, בדיוק כמו התיקים שהיו לי בקדנציה הזו. אני רוצה אותם שוב ואני אדרוש אותם שוב. התפקיד הנוכחי היה חלקת האלוהים הקטנה שלי ובקדנציה הקרובה אני רוצה להגביה את הרף ועדיין לעסוק בהצבת ריהוט גן, גינות עירונית, שיקום בנינים, נושאים לא אטרקטיביים בלשון המעטה, אבל הם אלה שנוגעים בי ואני תמיד אהיה זמין עבור התושבים. אנחנו לפעמים צוחקים על זה שיש תושבים שבטוחים שאני מקבל שכר, אבל זו אינדיקציה שמוכיחה שאני באמת עובד עבור התושבים. אפילו עם כוס הקפה אני בא מהבית לישיבות מועצה".

עד כמה אתה מרגיש מחובר מאוד לראש העיר אבי אלקבץ?
"אני מעריך מאוד את העבודה לצד אבי ואין יותר מאושר ממני לגזור עמו יחד סרטים בפרויקטים השונים שאנו מקדמים במועצה. הוא יודע להעריך את העבודה שלי ואני יודע להעריך את העבודה שלו. בסופו של יום המשוואה פשוטה: אני צריך להציג לתושבים עשייה ואם ראש העיר נותן לי לעשות את זה, אז זה משרת את כולם. אני לא מטריד את אבי בכל סוגייה מוניציפאלית, הוא עסוק בתוכניות העתידיות והשוטפות ובהתוויית החזון. אני פשוט פונה לגורמי מקצוע, מציג את התוכניות שלי והן מבוצעות בהתאם לצרכים".

• ברזיל זה כאן

לבחירות הנוכחיות כהן חיבר נבחרת עוצמתית, עם רזומה מוכח, ועם טוויסט נשי מפתיע: "קראתי לרשימה שלי נבחרת ברזיל ואני שמח שכולם מדברים עליה", הוא אומר בגאווה, "יש בה שילוב הרמוני וטבעי בין צעירים וצעירות מלאי תשוקה לעשייה ואנשי ביצוע שאחזו ואוחזים במשרות בכירות. היה לי חשוב גם לתת ביטוי לנשים מצליחות ומשכילות, מתוך רצון שהן יביאו את הכישורים שלהן לידי ביטוי בעשייה העירונית, בדיוק על פי האג'נדה שהובילה אותי כל השנים. שאלו אותי לפי אילו פרמטרים בניתי את הרשימה ומבחינתי התשובה די פשוטה. אני מודע למקומות בהן נדרש שיפור ושדרוג בעיר ובהתאם לכך הצבתי את המועמדות והמועמדים, כל אחד על פי תחום התמחותו. המטרה הסופית היא לקדם תהליכים לחמש שנים הבאות".
אפשר לבקר את כהן על הסגנון שלעיתים נתפס על ידי מבקריו כאימפולסיבי, אבל אי אפשר להתווכח על הלהט והתשוקה כשהוא מדבר על העשייה הנוכחית שלו והרצון שלו להשפיע על עתיד התושבים, כמעט בכל תחום עירוני, החל מרווחה (כיו"ר ועדת הנחות בה הוא סייע למשפחות מעוטות יכולות וכאלה שנקלעו לקשיים), ספורט, קהילה, שפ"ע, סביבה וחינוך, ובהקשר הזה הוא מזכיר את פרויקט 'כנפיים של קרמבו' כפרויקט הדגל שלו. עוד הוא מדגיש את הפעילות שלו למען ילדים אלרגנים, במסגרתה הוא הוביל להצבת שילוט בגני הילדים, בתי ספר וגני שעשועים וכן את פרוייקט ממריאות של יחידת 8200, שמקדמים את הצעירים שעומדים בפני גיוס ופועל בהצלחה רבה בעיר.

איך אתה רואה את עפולה אחרי ה-7 באוקטובר?
"כמו בכל עיר בישראל, גם בעפולה, עיר למודת פיגועים וטרור יש ויהיו שינויים בתפיסות ההפעלה במערכי הביטחון של העיר. מאז האסון בשבת השחורה אנחנו עם אצבע על הדופק ונמשיך ככה גם בשנים הבאות אבל צורם לי לראות מועמדים עושים פוליטיקה מהאירוע הטראגי הזה. זה לא המקום והזמן ויש דרך לייצר תחושת ביטחון במעשים ופחות בדיבורים ויצירת פאניקה בקרב הורים וילדים. הרגישות הביטחונית של עפולה קיימת כבר שנים רבות והיא תלווה אותנו לצערי, אבל אנחנו נעשה הכל לדאוג לביטחון של התושבים";

נסיים באופטימיות, מתי הכי נהנית השנה בעשייה העירונית?
"מעבר לעשייה במסגרת התיקים עליהם אני מופקד בעירייה, אני חושב שחשתי הכי מסופק בבילוי בפארק המים גליצ' – שבו ביליתי יחד עם בני משפחתי במהלך השבוע ובסופ"שים בקיץ. מצאתי את עצמי עומד בתור, עולה עם אבוב, ומתגלש כמו אחרון הילדים. זה הכי כיף בעולם, בייחוד כשאני חוזר אחורה ונזכר שהכל התחיל בישיבה שגרתית בעירייה וכן שהייתי שותף למהלך ולחזון שהוביל ראש העיר. זה עוד יותר מתגמל ומהווה מקור לגאווה כשהמיקום שנבחר הוא בסמיכות לשכונת עפולה עלית בה גדלתי, צמחתי והתפתחתי".

עפולה: מפגש פסגה של כל ראשי הרשויות באזור

|