"אני אוהב את מכבי חיפה אהבת נפש"

קהל של מאות אלפי 'שרופים' בכל רחבי הארץ והעולם, עשרות כתבים שמשוועים לסקופ בלעדי וכדורגלני על נערצים שנבחנים מדי יום בזכוכית מגדלת ונדרשים לייצג את המועדון. דודו בזק, ראש מחלקת תקשורת וניו מדיה במכבי חיפה ותושב העמק מספק הצצה נדירה ומרתקת לארגון ולחדר ההלבשה ה"ירוק". בראיון לעמקניוז הוא מספר על ההחלטה הייחודית שלו לתווך את המידע ישירות לאוהדים ולפנות לדור הצעיר, מדבר על הקשר המיוחד עם יענקל'ה שחר, מתייחס לסוגייה הנפיצה עם הפועל עפולה וחושף אנקדוטה משעשעת עם הדובר של באיירן מינכן.. צילום: ראובן כהן

כמו נערים רבים שהיו בשנות השמונים בני גילו, גם דודו בזק, אהד את מועדון הכדורגל של מכבי חיפה והעריץ את הכוכבים שהתרוצצו על הדשא הלא מטופח של אצטדיון קריית אליעזר. אבל ספק אם בחלום הכי אופטימי שלו הוא ראה את עצמו משתלב בארגון ולוקח חלק מרכזי בהפיכתו לאחד משלושת מותגי הספורט המובילים בישראל.

• מהפריפריה למרכז הבמה

בזק בן 45, נשוי לשרית ואב לרומי, יהונתן ורוי. את מרבית שנותיו העביר בעפולה ובשנים האחרונות עבר להתגורר במושב בלפוריה. "אני מאוד מעורה במה שקורה בעיר", הוא אומר בראשית הריאיון, "עפולאי אמיתי, אותנטי. עפולה היא הבית שלי ואני שומע כל הזמן דברים טובים על ההתפתחות המואצת שלה".
ברזומה שלו תמצאו תואר ראשון בתקשורת במכללה האקדמית עמק יזרעאל ותואר שני באותו התחום באוניברסיטת בן גוריון.
"הסיפור שלי עם מכבי חיפה מתחיל בשנות העשרה של חיי", אומר בזק, "למדתי בבית ספר לקציני ים בעכו אבל בשלב הזה כבר בער בי הרצון לחקור ולעבוד כעיתונאי. אנשי הצוות לא ממש הבינו אותי, אבל לי הכיוון היה ברור".


"הכוכב הגדול שלנו הוא לא עומר אצילי או צ'ארון שרי אלא הקהל הסוחף שלנו, הוא נכס אמיתי עבורנו..המספר שלי בטלפון מסתיים בספרות 911, בדיוק כמו מוקד החירום בארה"ב, וזה הכינוי שלי בקבוצה 'דודו 911', האיש שמטפל ופותר את הבעיות"


החיבור הראשוני שלו לעולם התקשורת היה בעיתונות הספורט המקומית בעמק. בהמשך התפתח והתקדם לעיתונות הארצית ככתב מעריב שסיקר את האזור, ובהמשך את קבוצות הכדורגל של נוף הגליל ונתניה. "הדרך שלי למרכז הבמה לא הייתה פשוטה. כמו בסצנה מאיזה סרט אמריקאי שלחתי מכתב ליואב גולן, בתקופה דאז עורך מדור הספורט של עיתון מעריב וביקשתי לעבוד בסיקור. אמרתי לו שאני מוכן לעבוד ללא שכר. הוא נענה לי בחיוב והתאהבתי מיד בעבודה, מהקצב, מהרצון להשיג בלעדיות ובעיקר מהיכולת להשפיע. סיקרתי בין היתר את ההתנתקות, מלחמת לבנון השנייה ופיגועים קשים".

• "אשתי אמרה לי ללכת עם הלב והלב הוא ירוק"

הסיקור הספורטיבי זימן לו מפעם לפעם שיחות עם יענקל'ה שחר, הבעלים של מכבי חיפה: "באחד הימים יענקל'ה הזמין אותי לפגישה במשרדו וכשיענקל'ה מבקש בנועם להגיע אליו לא אומרים לו לא. זה תופס עד היום. בפגישה מיד זיהיתי כמו הוא צנוע ומיוחד, כמה המשפחה היא הדבר המרכזי בחייו וזה שבה אותי. ההכרות שלנו באותה עת הייתה מינורית ומלבד המלצה מקולגה הוא לא ידע עליי יותר מדי, אבל הייתה ביננו כימיה והוא החליט להציע לי לשמש כדובר המועדון. כמובן שלא יכולתי לסרב ליענקל'ה. עד היום שכותבים עליו משהו לא הוגן אני לוקח את זה אישית. מעבר לכך, מדובר בקבוצה שאהדתי כל חיי וההצעה קסמה לי. התייעצתי גם עם אשתי והיא אמרה לי ללכת עם הלב והלב הוא ירוק".

• "היה ברור לנו שהפוטנציאל קיים, ושברגע שהאליפות הראשונה תגיע הכל יתפוצץ"

מאז הפגישה המיתולוגית הזו חלפו לא פחות מ-15 שנים של מערכת יחסים קרובה של בזק עם יענקל'ה והמועדון, שנים שכללו בתחילה שתי אליפויות והשתתפויות בצ'מפיונס ליג, ושנים שחלקן היו שחונות בהישגים. במהלך השנים האחרונות הפך המועדון לאחד ממותגי הספורט האהודים והמובילים בישראל – כשלבזק מניות רבות בכך.
"באתי מעולם העיתונות בלי הרבה ידע, עם הכרות של עיתונאים ותקשורת, אבל לא של דובר מועדון", אומר בזק, "אט אט התפתחתי והבנתי את הצרכים של המועדון שמבחינתי הוא מותג הספורט הכי מוביל בישראל. התחלתי את הדרך עם 5000 מנויים, פייסבוק עם 10,000 עוקבים ועשור של אי הצלחות. זו הייתה תקופה קשה לי כדובר, אולי התפקיד הכי קשה של דברור מותג ספורטיבי בישראל. התמודדנו עם הר של ציפיות ומציאות מאכזבת. אנחנו מדברים על עשרות עיתונאים שמסקרים כל תנועה, עיתונות מקומית נושכת, ותוכניות רדיו וטלוויזיה שעוסקות כל היום סביב הנעשה בקבוצה. היה ברור לנו שהפוטנציאל קיים, ושברגע שהאליפות הראשונה בעידן ברק בכר תגיע הכל יתפוצץ. היום הרשתות שלנו מונות מאות אלפי עוקבים ויש לנו מעל 20,000 מנויים לסמי עופר, אצטדיון מדהים שגם מיצב אותנו במקום הכי גבוה עם ה'סמי וייב'".

• "טיקטוק" ירוק

כיום המועדון מתנהל בצורה תקשורתית בסטנדרט הגבוה ביותר, כשתחת בזק עובד צוות רחב היקף, כולל מנהלי רשתות חברתיות, צלמים, דובר מחלקת נוער, עורך וידאו ועוד.
אחד הצעדים הראשונים והמשמעותיים שעשה הוא תיווך המידע באמצעות הרשתות החברתיות ישירות לאוהדים, ולא באמצעות כלי התקשורת המסורתיים. "אימצתי את המודל הזה לפני המון שנים מבאיירן מינכן, עמה התמודדנו בשנת 2009 באחד השלבים של ליגת האלופות. אני זוכר שאני והדובר שלהם החלפנו תכתובות. באחת מהן הוא העביר לי תרשים ארגוני של מערך הדוברות שלו שכלל 40 אנשי צוות. אני בתגובה העברתי תמונה שלי לבד. מבחינתי זה מספר את כל הסיפור".

במסיבת עיתונאים" דודו בזק, דובר מכבי חיפה, עם המאמן בכר והקפטן לשעבר נטע לביא. דודו בזק. צילום: ראובן כהן
במסיבת עיתונאים" דודו בזק, דובר מכבי חיפה, עם המאמן בכר והקפטן לשעבר נטע לביא

בפרספקטיבה לאחור, בזק מצביע על שני תהליכים שהוביל והיוו "גיים צ'יינגר" במיתוג המועדון. הראשון, שהחל בשנים הראשונות שלו בתפקיד, כשהמועדון לא היה בשיאו בלשון המעטה, לחבר את הדור הצעיר לקבוצה באמצעות כלי תקשורת ייעודים ול'צרוב' אותם בירוק, והשני: להתמקד בקהל ולא בשחקנים. כיום, הוא מחדד, 70 אחוזים מהתכנים שעולים מחוברים לקהל ופחות לכוכבים. "הכוכב הגדול שלנו הוא לא עומר אצילי או צ'ארון שרי אלא הקהל הסוחף שלנו, הוא נכס אמיתי עבורנו", מדגיש בזק.
במסגרת תפקידו אחראית המחלקה עליה ממונה בזק על התנהלות השחקנים ואנשי המועדון מול כלי התקשורת, החל בעיתונות היומית, דרך הטלוויזיה וכלה במדיה החדשה.
בפועל, מאות אלפי האוהדים של הקבוצה בישראל ומעבר לים צורכים את המידע עליה מדי יום באמצעות הפייסבוק, האינסטגרם, הטוויטר והטיקטוק של הקבוצה, אפליקציה שאליה מופנים משאבים רבים. למחלקה גם אתר וערוץ יוטיוב עשיר, אליו מועלים תכני הוידאו המקוריים אותם היא מפיקה. "האוהדים שלנו כמובן צורכים מידע גם מיתר אמצעי התקשורת המוכרים, אבל לנו חשוב שהם יקבלו את אותו המידע שאנו מוציאים כמו העיתונאים, ואון ליין", מחדד בזק.


"בשנת 2009 אני והדובר של באיירן מינכן החלפנו תכתובות. באחת מהן הוא העביר לי תצוגה עם תרשים ארגוני של מערך הדוברות שלו שכלל 40 אנשי צוות. אני בתגובה העברתי תמונה שלי לבד. מבחינתי זה מספר את כל הסיפור של תחילת הדרך"


איך מנהלים מערך דוברות מוצלח עם כוכבים וטונות של אגו?

"יש תקופות יותר פשוטות ויותר מורכבות. כמובן שבזמן הצלחות כל השחקנים רוצים להיות בפרונט, אבל אנחנו כמדיניות מחזקים בתקופות האלה את השחקנים שפחות בכושר ונותנים להם את הבמה. לאצילי וחזיזה יש מספיק סיקור בכל מקרה. אנחנו כמובן תמיד יודעים לתת לכל השחקנים את המענה בהיבטים של העבודה מול התקשורת, את חידוד המסר הנכון עבורם. זו העבודה שלנו. אני יכול לחשוף בבמה הזו פרט מעניין מתוך המועדון. במכבי חיפה יש כל שבוע בערך שבעה משברים, אבל בעזרת הידע, הניסיון וניהול נכון של האירוע אנחנו יודעים לפתור כל אחד מהם, מבלי שיהפכו לאייטם תקשורתי בוער. המספר שלי בטלפון מסתיים בספרות 911, בדיוק כמו מוקד החירום בארה"ב. בקבוצה צוחקים על זה ויודעים שאני האיש שמטפל ופותר את הבעיות מיד. לכן גם יוצרים עמי קשר. הם יודעים שעברתי את הכל במועדון ועבדתי עם כל הכוכבים הכי גדולים".

לסיום, המון ביקורת נשמעת לאחרונה על שיתוף הפעולה של מכבי חיפה עם הפועל עפולה והפגיעה בשחקנים הצעירים של המועדון? איך המועדון מתייחס לביקורת הזו?
"החיבור הזה נרקם מתוך כוונה לקדם שיתוף פעולה בין המועדונים, וכמובן לקדם את שחקני הבית של עפולה. נדגיש שאנו סבורים שיש מקום לתת להם יותר דקות משחק. התוכניות העתידיות שלנו הן להעניק למחלקת הנוער מעטפת מקצועית, עם מאמנים מקצועיים, מאמני כושר, תזונאים, אנליסטים וציוד מתקדם. סיוע כזה נאמד להערכתנו במאות אלפי שקלים. יחד עם הצוות הקיים אנו רוצים לקדם את שחקני הבית הבאים בעפולה – שיהוו את התשתית לשנים הקרובות של הקבוצה הבוגרת, ללא תלות בשחקני מכבי חיפה בעוד מספר שנים. זו התוכנית, אין פה מטרה לקדם שחקנים שלנו בלבד אלא רק את המועדון, מחלקת הנוער והקבוצה הבוגרת. התחברנו לשיתוף פעולה והפריה הדדית – לא מרצון אנוכי. לכל שחקן שלנו שהשתלב בעפולה יש מקום וביקוש בכל קבוצה בליגה הלאומית. לתפיסתנו, לולא הפרויקט, ההנהלה והעירייה היו נדרשים לגייס ולהשיג עוד מיליון וחצי שקלים לפחות מכספי הציבור, לטובת שחקני רכש. יחד עם זאת חשוב לנו שחובבי הספורט בעפולה יידעו שאנו ערים לביקורת הלגיטימית בנוגע לשיתוף שחקני בית".