"אנחנו מפציצים את הרשתות החברתיות במסרים החשובים באמת"

'צבא' של אלפי מתנדבים מישראל והעולם, 1200 פעילים אקטיבית בתפקידי ביצוע, מאות גרפיקאים ויוצרי תוכן ו-700 מתורגמנים ב-43 שפות שונות. אליאב בטיטו, בן עפולה, מפעיל ומנהל ממטה מסודר ייעודי – גוף הסברה אזרחי חסר תקדים, עם אופרציה משומנת שבה חברים מנכ"לים של חברות, עורכי דין ואנשי מקצוע מובילים – עובדים סביב השעון בהתנדבות מלאה. מטרות העל: הצגת הזוועות מנקודת המבט הישראלית, שינוי דעת הקהל, לחימה בקמפוסים ברחבי העולם, תיעוד אותנטי של השכול, מתן מענה ממוקד ברשתות החברתיות והגדלת מעגל הגיבוי והתמיכה בארץ הקודש שלנו. צילום: בועז רובין

"יש לנו פה מאבק קשה וממושך נגד אויבים רצחניים"

ניסיתם פעם לתפקד עם שעת שינה אחת ביומיים, במקרה הטוב שעתיים? סביר להניח שזה בלתי אפשרי בעליל, אבל לא במקרה של אליאב בטיטו, צעיר בן 25, במקור מעפולה, והיום בתל אביב.
ביום יום הוא מפיק מסיבות מצליח, עם עבר בתקשורת ונגיעות בעולם העסקי והחינוכי, אבל בימים אלה הוא עומד מאחורי אופרציית הסברה אזרחית מפלצתית, ככל הנראה הגדולה במדינת ישראל, שמצויה באחת משעותיה הקשות והגורליות במלחמה מול החמאס והחיזבאללה – ובחזית נוספת לא פחות חשובה- בתודעה הבינלאומית.

• "זה מערך ארגוני שלא מבייש משרדי ממשלה שמתוקצבים במיליונים"

רבות דובר על הכשלים ההסברתיים של מקבלי ההחלטות בישראל ולא רק בלחימה הנוכחית ובסבבים הקודמים מול אויבנו. אבל מראות הזוועה בעוטף עזה ב-7 באוקטובר לא אפשרו לבטיטו להביט עוד מהצד, והוא החליט להיכנס עמוק עמוק מתחת לאלונקה- עם תובנה מובהקת ומזוקקת שאין מספיק כוח הפצה אורגני שמביא את המסרים מזווית ישראלית – לכל העולם.
"כמו כולם, גם אני התעוררתי בשבת לבוקר המחריד. מיד התחלתי  לפרסם בפלטפורמות החברתיות שלי פוסטים, ובמקביל קיבלתי תגובות מחברים ששאלו שאלות בנוגע למידע שהעליתי", מסביר בטיטו שעבד שנים ארוכות במעריב ושימש ככתב בגלי צה"ל, "ברגע הזה הבנתי שאין למעשה אף גוף רשמי בישראל שמרכז את ההסברה שלנו, שמעביר את המסרים הנדרשים והמתבקשים בעת הזו. אט אט הצטרפו לקבוצות וואטס אפ שפתחנו אלפי אזרחים, הפעילות התרחבה וזיהיתי שאנשים רוצים להתנדב ולתרום את חלקם למערכה. ההבנה המרכזית הייתה שיש חסך חמור בהסברה. אחרי ההתארגנות יצרנו מאגר עם תוכן מגוון בשפות זרות. היום, אחרי שהמכונה כבר משומנת היטב, אנחנו מדברים על תכנים שמופצים ביותר מ- 43 שפות והמספר הזה עולה מדי יום. מעבר לכך יש עשרות אלפי מתנדבים בארגון ו-1200 פעילים אקטיבית בתפקידי ביצוע. האופרציה הרחבה הזו כוללת 150 גרפיקאים, 150 יוצרי תוכן, עורכים, מפיקים, כמעט 700 מתורגמנים וראשי צוותים שמנתבים את העבודה והמשימות לאורך שעות היממה, 24/7. זה מערך ארגוני שלא מבייש משרדי ממשלה שמתוקצבים במיליונים רבים, אבל ההבדל היחידי הוא שפה הכל נעשה בהתנדבות. אנחנו היום גוף ההסברה הגדול ביותר בישראל וההתרחבות הזו לא מותירה לנו עתה ברירה ונתחיל לגייס גם מימון ותקציבים".

אליאב עם גורי אלפי הפרזנטור של המטה
אליאב עם גורי אלפי הפרזנטור של המטה

• "מלחמה מנצחים גם בהסברה"

כרגע התכנים שמייצר גוף ההסברה האזרחי של בטיטו ושותפיו, 'מפציץ' אינספור תכנים פרו ישראליים לטלוויזיה, וואטס-אפ, פייסבוק, אינסטגרם, טיק טוק, לינקדין, טוויטר, ויוטיוב. בפועל אלפי ישראלים, אולי אף יותר, דוברי שפות שונות, מציפים את הרשתות החברתיות עם אינספור מסרים חשובים- שנחשפים לעיני מיליוני גולשים בגלובוס, מתוך ידיעה שהזירה ההסברתית – לא פחות חשובה מהמלחמה שבשטח".


"אני רואה את כולם מתחברים בצורה כל כך מרשימה, אנשים לא ישנים, מגיעים בעשר בבוקר למטה שלנו, עוזבים בשתיים בלילה וגם אחרי הם מוצאים זמן להיכנס לשיחות זום ושיחות טלפון… "אנחנו תושבי ישראל, ומבינים את מה שקורה כאן, אבל ברחבי העולם רואים את התמונה אחרת לגמרי ופה המקום שלנו, לדאוג שהמסרים החשובים יהדהדו ויועברו"


"יש לנו עוד פרויקט מדהים בעיניי, סופר חשוב", אומר בטיטו, "מי שמרכז אותו הוא אור דניאל מעפולה. אור מתעד משפחות של חללים, סיפורי גבורה ותיעוד בכלל, כולל ראיונות עומק. זה כולל ימי צילום, עשרות אנשי צוות, מתורגמנים וגם פסיכולוגים שמעניקים מענה רגשי לאותם בני משפחות. אני רואה את כולם מתחברים בצורה כל כך מרשימה, אנשים לא ישנים, מגיעים בעשר בבוקר למטה שלנו, עוזבים בשתיים בלילה וגם אחרי הם מוצאים זמן להיכנס לשיחות זום ושיחות טלפון. אני בעצמי ישן שעה או שעתיים ביום טוב. חייבים מבחינתי להיות על זה כי דעת הקהל העולמית משתנה ככל שהלחימה מתארכת. זה סנטימנט צפוי שמוכר לנו, סוג של קרוסלה שמתחילה עם אמפתיה לישראל ואז לעזה. אנחנו תושבי ישראל, ומבינים את מה שקורה כאן, אבל ברחבי העולם רואים את התמונה אחרת לגמרי ופה המקום שלנו, לדאוג שהמסרים החשובים יהדהדו ויועברו. מלחמה מנצחים גם בהסברה ואחד המסרים שלנו הוא שאנחנו פה כדי להישאר ואין לנו ארץ אחרת".

סביב השעון הצוותים של גוף ההסברה האזרחי
סביב השעון הצוותים של גוף ההסברה האזרחי

מה הכי הפתיע אותך לאורך הדרך?
"ההתגייסות החד משמעית להתנדבות. הצוותים שלנו כוללים מנכ"לים של חברות, עורכי דין, אנשי עסקים ובעלי משפחות שעזבו הכל, כולל עבודה ומשפחה – לטובת מטרת ההסברה ולא בכדי הפכנו לגוף ההסברה הכי גדול בישראל. אני חושב שהמלחמה הזו לימדה אותנו שהאזרחים הם שיצילו את המדינה הזו, אם בצבא, אם בהתגייסות של החברה והעורף ובהסברה. הישועה לא תגיע מהממשלה הנוכחית ולצערי אני אומר את זה בלב כבד. בסופו של יום ראינו אזרחים וחיילים שסיכנו את חייהם ויצאו לחלץ משפחות בעוטף. המטרה שלנו היא שיהיו פנים להסברה. מה זה אומר? שאם אני תושב בריטניה ואראה פוסט של שגרירות ישראל בבריטניה, בסבירות גבוהה אגלול קדימה ואחשוב שזה מגיע מאינטרס כזה או אחר, אבל אם אני אראה פוסט שחבר שלי בריטי פרסם, זה יהיה הרבה יותר אמיתי, עוצמתי ואפקטיבי. אנחנו יוצרים כאן מאגר בכל השפות, כדי שגם הישראלים יוכלו פשוט להרחיב את המעגל. אנחנו חייבים ליצור שגרירים, לא שגרירויות. יתרה מכך, לתפיסתי, כל אדם נדרש בעת הזו לשמש כשגריר בפני עצמו".

• "החברה בישראל לא צריכה יותר לחפש אינפורמציה ותוכן בקבוצות הטלגרם של החמאס"

אחת ממשימות העל של גוף ההסברה שמוביל בטיטו היא לדאוג לזה שכל אזרח ישראלי יכיר את גוף ההסברה האזרחי שהוא הקים. "החברה בישראל לא צריכה יותר לחפש אינפורמציה ותוכן בקבוצות הטלגרם של החמאס בכדי להפיץ את המידע. אנחנו עשינו את זה בצורה מסודרת עבורם, עם עריכה מקצועית ותהליך איכותי ומבוקר. אנחנו מפיצים את התכנים שלנו גם מחוץ לגבולות ישראל, לדוגמא בקמפוסים עוינים יותר ופחות ברחבי תבל. זה סופר קריטי בעיני, כי מתקיימים באוניברסיטאות בעולם מאבקים חסרי תקדים נגד מדיניות ישראל וצה"ל. זה דורש מאיתנו עבודה מעמיקה ורחבת היקף ולכן אנו כאמור פועלים לגיוס תקציבים".

איך משפיע עליך ברמה האישית העיסוק בתכנים הקשים, בתמונות ובסרטונים?
"מיותר לציין שזה לא פשוט כלל וכלל, לאף אזרח בישראל. אגב, אני אומר את זה גם לכל אנשי המטה הבכירים שעובדים לצידי ולכל המתנדבים. בפועל, אנחנו לא יודעים איך זה ישפיע. נכון לנקודת הזמן הנוכחית, אנחנו בתוך הטירוף של העשייה, משתדלים לשמור על השפיות ובעיקר עושים הכל על מנת לשמור על המקום הזה שנקרא מדינת ישראל. כמי שמכיר את הדת היהודית מקרוב, אני יודע שהאמונה מדברת על השפעת המראות על הנפש. אבל חשוב לציין במקביל שאנחנו עושים את כל התהליכים בזהירות".
לפני סיום מעדכן בטיטו כי לאחרונה צולם קמפיין הסברה וגורי אלפי  ישמש כפרזנטור. "נשמח לעוד מתנדבים וכוח אדם איכותי, יש לנו פה מאבק קשה וממושך נגד אויבים רצחניים. המעוניינים להתנדב מוזמנים לייצור עימנו קשר".