עמק-שיק: יריד אופנת ווינטג׳ בקיבוץ יפעת

מטרות הפסטיבל האופנתי: קידום עסקים קטנים, יזמות ושמירה על הסביבה – כל אחת מטרה ראויה בפני עצמה
צילום: מורן רז

בעלות חנויות יד שנייה והווינטג' ברחבי עמק יזרעאל היו נפגשות במשך שנים בירידים ברחבי הארץ. לאורך הזמן וככל שהמודעות עלתה, הן חשבו לאחד כוחות ולפתוח יריד אופנה ולייף סטייל ברוח הקיימות. במקביל, ב"מעברים בעמק" מרכז לפיתוח כלכלי קהילתי במרחב הכפרי, הלכו ונבנו קהילות עסקים מקצועיות שמטרתן בין היתר שיתופי פעולה מקצועיים כלכליים.
וכך, כאן בעמק יזרעאל,  נולדה קהילת עסקי חנויות יד שנייה שהחלו לעבוד ביחד לקידום העניין.
המגמה הברורה מצד המועצה האזורית עמק יזרעאל ורשויות נוספות באזור, לעודד את תחום היד השנייה, במסגרת התרומה לסביבה ולהעלאת המודעות לצריכת אופנה מקיימת אפשרו את פריחת קהילת עסקים זו ומהלכיה.
שירלי גיל, בעלת חנות בוטיק בשער העמקים


"עם השנים הייתי יוצאת כל הזמן לירידים ברחבי הארץ ורואה איך הסצנה החשובה הזו מתפתחת בתל אביב ובמקומות נוספים. עם הזמן החלה היכרות ביני לבין עוד כמה חנויות שעוסקות בתחום מהאזור ורצינו מאוד להביא גם לפה את הבשורה – אפשרות לצרוך את הסגנון המיוחד הזה בצפון לחובבות הז'אנר וליהנות מיריד שהוא באמת חוויה."


תעשיית האופנה המהירה אחראית ל- 10% מכלל פליטת גזי חממה בעולם וצורכת 20% מכמות המים בעולם. רכישת ביגוד מיד שניה מצמצמת את היקף הצריכה, חוסכת בכסף ומונעת בזבוז משאבים וזיהום אוויר וקרקע.
ברחבי המועצה האזורית עמק יזרעאל פועלות כ-20 חנויות ומחסני יד שנייה ביישוביה, רובן מופעלות בהתנדבות על ידי תושבות ותושבים, הן מציעות ביגוד, כלי בית, במתכונת 'קח ותן' או במחיר סמלי, שמיועד כתרומה לקהילה או לעמותות בתמיכת אגף איכות הסביבה במועצה.
בשנה שעברה, בעלות החנויות החליטו ל'הרים את הכפפה' ובחרו כמהלך כלכלי משותף בהפקת יריד יד שנייה ווינטאג' גדול במוזיאון העמק ביפעת, בהובלת 'מעברים בעמק'.
אורנית בכור ליבנה, בעלת החנות beyond time בשריד: "לא שיערנו לעצמנו שתהיה כזאת היענות ליריד. הגיעו 2,500 מבקרים  ליריד הראשון בפרסום מועט והייתה הצלחה גדולה! אנחנו יודעות שיש קהל שרוצה לצרוך דווקא אופנה כזאת וסוף סוף יש לו הזדמנות לקבל את מיטב הבגדים בתחום מכל החנויות ובכל הסגנונות".
העלייה באופנת יד שנייה ווינטג' קיימת כבר מספר שנים. המודעות לבעייתיות האקולוגית הקיימת בתעשיית הבגדים עולה בהדרגה ואיתה גם נכונותו של הקהל הרחב לצרוך מוצרים בשימוש חוזר.
כשעוסקים בתחום הקיימות, אחד ההיבטים הבולטים ביותר הוא היכולת והצורך לשתף פעולה. בעקבות הצלחתו של היריד הגדול במוזיאון העמק, שיתופי הפעולה המשיכו גם לירידים נודדים ברחבי העמק., דרך חיבורים שעשו במעברים בעמק בין הקהילה למקומות מארחים.
בשמת חבקין, בעלת 'ורוד ירוק' בכפר יהושע


"מה שמיוחד ביריד הזה ובכלל זה שאנחנו ממש בקשרים טובים אחת עם השנייה, הכי מפרגנות בעולם ומי שבאה ולא מצאה משהו אצלי אז אני אשלח אותה לקולגה שלי שאני כבר יודעת מה יש לה ושהיא תמצא את מה שהיא אוהבת. זה נותן אווירה אחרת של אנרגיות טובות שבסוף כולם מרוויחים ממנו".


ציפי גליקשטיין, מנכ"לית 'מעברים בעמק': "פיתוח כלכלי קהילתי- זו היכולת לייצר מהלכים כלכליים באמצעות כלים קהילתיים. קהילת עסקי יד שנייה ווינטאג' היא אחת מתוך 6 קהילות עסקים מקצועיות ש'מעברים בעמק' שותפה בהובלתם. אין ספק שזו קהילה מיוחדת במינה, שנהנית מתחושת ה'ביחד' בערכי הקהילה ומהמהלכים היצירתיים שמביאים להצלחה קהילתית. הצלחתכן היא הצלחתנו!"
שלומית שיחור רייכמן, ראשת המועצה האזורית עמק יזרעאל, סיכמה: "המועצה תומכת בצמצום תרבות הצריכה והעלאת המודעות לצריכה ברת קיימא. מוזמנות ומוזמנים לפרגן לנשים הנפלאות הללו שיזמו את הפסטיבל שכולו קידום עסקים קטנים, יזמות ושמירה על הסביבה – כל אחת מטרה ראויה, וביחד, יוצרות שיתוף פעולה יוצא מן הכלל!"
‏Vintage valley festival יתקיים במוזיאון העמק בקיבוץ יפעת, בשישי-שבת 24-25.5 (שישי 09:00-14:00, שבת 09:00-15:00).
היריד יכלול את מיטב חנויות והיד שניה והווינטאג' באזור, כולל בגדי גברים. מעבר לבגדים תמצאו דוכנים נוספים ברוח הקיימות- אמנות טבעית או ממוחזרת, כלי בית וינטג' וריהוט בשימוש חוזר קוסמטיקה טבעית ועוד.

תזרמו איתנו: בוחרים את הבילוי הכי 'שווה' בעמקים ביולי אוגוסט

|

עמק של קולינריה

|