הקונסרבטוריון העירוני עפולה ביסס את מעמדו בשנים האחרונות כמוסד חינוך מוזיקלי מוביל ומבוקש. מעבר למצוינות המקצועית ולתזמורות הייצוגיות הקוטפות שבחים ברחבי הארץ, המקום פועל כחממה אנושית ומשפחתית המעניקה לדור העתיד של העיר מעטפת חינוכית וחברתית עמוקה, ערכים, חברויות אמיצות ותחושת שייכות אמיתית.
במרכז העשייה הזו עומד סלע ירמיהו, מורה לסקסופון ורכז ההרכבים בקונסרבטוריון. עבור ירמיהו, שצמח בעצמו כתלמיד בין כותלי המוסד, סגירת המעגל היא שליחות: הוא מלווה את הנגנים הצעירים מצעדם הראשון ועד לבמות הגדולות, תוך שילוב רגישות ומנטוריות אישית.
"יש כאן מעטפת שלמה"
התפקיד של ירמיהו משלב כאמור הוראת סקסופון יחד עם ריכוז ההרכבים והתזמורות. זה כולל עבודה מוזיקלית, פדגוגית ולוגיסטית מול תלמידים, מנצחים, מורים והורים. "אנחנו מפעילים מגוון רחב של הרכבים ותזמורות, החל מהרכבים צעירים ועד התזמורת הייצוגית והביג בנד הייצוגי, שמייצגים את עפולה בכנסים ואירועים בכל רחבי הארץ", הוא מסביר, "מעבר למוזיקה עצמה, יש כאן עשייה חינוכית מאוד עמוקה. הקונסרבטוריון עבר התפתחות מדהימה. ממקום עירוני איכותי הוא הפך עם השנים לאחד הקונסרבטוריונים המובילים בארץ, עם תזמורות והרכבים ברמה גבוהה מאוד, צוות מקצועי מסור ותלמידים שמגיעים להישגים מרשימים גם ברמה הארצית. יש כאן מעטפת שלמה שמתחילה בבתי הספר המנגנים, ממשיכה בכיתות המוזיקה ומגיעה להרכבים הייצוגיים. מה שמיוחד בעיניי הוא שלצד המקצועיות הגבוהה, הצלחנו לשמור על מקום מאוד חם, אנושי ומשפחתי".

• איך היכרות העבר שלך עם הקונסרבטוריון כתלמיד ובוגר- מביאה ערך מוסף?
"אני מכיר את המערכת גם מהצד של התלמיד, וזה נותן לי המון רגישות והבנה. אני יודע איך מרגיש ילד שעולה בפעם הראשונה לבמה, איך נראים הלחצים לפני קונצרט ואיך מילה טובה ממורה יכולה לשנות לילד את כל היום. היום, כשאני נמצא בצד שמוביל ומחנך, אני משתדל להעביר הלאה בדיוק את התחושה הזאת שקיבלתי כאן בעצמי".
• שילוב מוזיקה בתוך מערכת החינוך. מה הערך המוסף?
"אני חושב שמוזיקה בתוך מערכת החינוך היא לא מותרות אלא צורך אמיתי. תלמידים שלומדים מוזיקה מפתחים התמדה, אחריות, הקשבה, משמעת עצמית ויכולת עבודה בצוות. בכיתות המוזיקה שלנו רואים איך תלמידים לומדים לנהל זמן, להתמודד עם אתגרים ולהאמין בעצמם. המוזיקה נותנת להם מקום לבטא את עצמם ולמצוא שייכות".
• ובהקשר החברתי?
"אחד הדברים הכי יפים במוזיקה הוא שהיא יוצרת קהילה. בהרכב או בתזמורת אין משמעות לרקע שממנו באת, כולם עובדים יחד למען מטרה משותפת. הרבה מהחברויות הכי חזקות של תלמידים נוצרות דווקא בחזרות, בנסיעות לקונצרטים ובמחנות המוזיקליים. הקונסרבטוריון הוא בית חברתי עבור הרבה מאוד ילדים ובני נוער בעיר".
• אתה מרגיש לפעמים מעבר ללמידה גם כמנטור?
"חד משמעית כן. הרבה פעמים תלמידים מגיעים לשיעור לא רק עם שאלות מוזיקליות אלא גם עם התלבטויות, קשיים או צורך בפרגון וחיזוק. כמורים אנחנו מלווים אותם בתקופה מאוד משמעותית בחיים שלהם. חשוב לי שתלמיד ירגיש שיש לו מישהו שמאמין בו גם ברגעים שפחות מצליחים".
• כמה משפיע חינוך מוזיקלי על תחומים אחרים בחיי התלמידים?
"אני חושב שההשפעה עצומה. תלמידים שלומדים מוזיקה לומדים להתמודד עם תהליך, להבין שלא הכול מגיע מיד ושצריך להתמיד כדי להצליח. זה משפיע על הביטחון העצמי, על היכולת לעמוד מול קהל, על יכולת הריכוז וגם על יחסים חברתיים. הרבה פעמים אנחנו רואים ילדים שדרך המוזיקה פתאום פורחים גם בתחומים אחרים בחיים".
• איך ההתפתחות הדיגיטלית והבינה המלאכותית משפיעים על תהליכי הלמידה?
"העולם הדיגיטלי פתח המון אפשרויות חדשות. היום תלמיד יכול להיחשף למוזיקאים מכל העולם, ללמוד דרך סרטונים, להקליט את עצמו ולקבל משוב בצורה הרבה יותר נגישה. גם כלי בינה מלאכותית נכנסים לעולם המוזיקה ומשפיעים על דרכי הלמידה והיצירה. מצד שני, חשוב לזכור שמוזיקה אמיתית עדיין בנויה על רגש, הקשבה, עבודה אנושית וחיבור בין אנשים, ואת זה שום טכנולוגיה לא יכולה להחליף.
• מהו האתגר הגדול ביותר שאתה פוגש בעבודה עם תלמידים כיום, ואיך אתה מתמודד איתו?
"אחד האתגרים הגדולים הוא לשמור על התמדה וריכוז בעולם מאוד מהיר ומלא גירויים. תלמידים רגילים לקבל הכול כאן ועכשיו, ומוזיקה היא תחום שמצריך סבלנות ותהליך. אני משתדל לחבר אותם למקומות שמרגשים אותם, לתת להם תחושת הצלחה ולשמור על אווירה חיובית ומקדמת".
• אתה רואה הבדל בגישה של תלמידים למוזיקה כיום לעומת לפני 5–10 שנים? במה הוא מתבטא?
"כן, יש שינוי. היום תלמידים חשופים לכמות עצומה של תוכן מוזיקלי מכל העולם, וזה מצד אחד מדהים ומעשיר מאוד. מצד שני, לפעמים יש פחות סבלנות לתהליך ארוך. אני חושב שהתפקיד שלנו כמורים הוא לקחת את העולם החדש הזה ולנתב אותו למקום חיובי, בלי לאבד את היסודות והעומק של הלמידה המוזיקלית".
• מהו הרגע המקצועי שהכי ריגש אותך במהלך עבודתך בקונסרבטוריון?
"יש הרבה רגעים מרגשים, אבל בכל פעם שאני רואה תלמיד שצמח כאן מהצעד הראשון שלו והופך לנגן מוביל בתזמורת ייצוגית או מתקבל למסגרות ארציות, זה מרגש מחדש. במיוחד כשמדובר בילדים שעברו דרך ארוכה, התמודדו עם קשיים והצליחו בזכות התמדה ועבודה קשה".
• איך אתה מתאים את שיטות ההוראה לתלמידים בעלי צרכים, יכולות וסגנונות למידה שונים?
"אני מאמין שאין דרך אחת שמתאימה לכולם. כל תלמיד לומד אחרת, מתקדם בקצב אחר ומתחבר לסוג אחר של מוזיקה. חשוב לי להכיר כל תלמיד באמת ולהתאים לו את הדרך שתגרום לו להצליח, ליהנות ולהרגיש בטוח. בסוף, כשילד מרגיש שרואים אותו באמת, הלמידה נראית אחרת לגמרי".
• לסיום: איזו עצה היית נותן לתלמיד חדש שמתחיל את דרכו בעולם המוזיקה ומעוניין להתפתח לאורך זמן?
"לא לפחד מתהליך. להתמיד, ליהנות מהדרך ולא להישבר מקשיים או טעויות. מוזיקה היא מסע ארוך, וכל צעד קטן בדרך בונה אותך. הכי חשוב זה להישאר סקרן, להקשיב, לנגן עם אנשים אחרים ולאהוב את מה שאתה עושה".
