השמיים הם לא הגבול: תוכניות הילדים של שחקים

קהילות הילדים והמתבגרים של עפולה זוכות למקום של כבוד בתוכניות העבודה השנתיות של רשת המתנ"סים שחקים בעפולה. שתיים מהן, לילדי כיתה א' ולשחיינים צעירים מעניינות במיוחד. 'צללנו' לראות מה סוד ההצלחה

אחד המטרות המרכזיות של רשת שחקים בעפולה היא לתת מענה ומעטפת לכלל הקהילות והאוכלוסיות העיר. בין כל אלה בולטות במיוחד תוכניות העבודה המובנות, המתפתחות והמתעדכנות שמתמקדות בילדים ובנערים צעירים, ולא פעם מעוררות עניין רב, עם חשיבה מחוץ לקופסא ויצירתיות מעוררת השראה.

כשהאביב בפתח, נחשפנו לשתיים מהתוכניות המובילות של הרשת, שני תחומי פעילות מקצועיים ומוקפדים- שגם זוכים לתמיכה הדוקה וליווי צמוד מראש העיר אבי אלקבץ. הראשונה, תוכנית מא' ועד ת', תוכנית הדגל של "בית לגדול טוב" והשנייה במסגרת מועדון השחייה של הרשת. בפעילויות אלה לוקחים חלק מדי שנה ילדים רבים מכל רחבי העיר והשכונות – והמטרות בעריכתן מושגות בצורה מרשימה.

 

• מוכנים מא' ועד ת'

בימים אלה נפתחה תכנית ההכנה הייחודית לילדי גן חובה העולים לכתה א'. שרון פרי, מנהלת "בית לגדול טוב":


"אנו חיים בתקופה מאתגרת מאוד כאשר המציאות פוגשת כל אחד ואחת, ולא פוסחת על ילדי הגן וביה"ס. מדי שנה בחודשי הקיץ אנו מפעילים סדנת 'הכנה לכתה א" אולם השנה, לאור המצב, בנינו תכנית ארוכה ויסודית הכוללת 15 שיעורים עם מורה מקצועית ומיומנת בתחום הוראת השפה, ומפגש עם הורי הילדים לעדכון וקבלת כלים לעבודה בבית".


התוכנית מתמקדת בתחומים הלימודיים, החברתיים והרגשיים, ושמה דגש על המכלול המשפחתי והקהילתי בראיה רחבה. התחום הלימודי עוסק בהיכרות עם עולם האותיות והמספרים בכדי ליצור קרקע יציבה עם תחילת הלימודים, ולפתח תחושת בטחון מול אתגרי רכישת מיומנויות שפה וחשבון. התחומים החברתיים והרגשיים משמעותיים ביותר להצלחת המעבר לביה"ס, ובתוכנית יינתנו כלים לזיהוי והתמודדות עם רגשות ומתן לגיטימציה לביטוי התחושות אותם הם חווים במפגש עם תלמידים נוספים, עם המורה העתידית, עם הצורך להיות עצמאי ולקחת אחריות ועם כל השינויים שהם עוברים.

פרי מוסיפה כי במפגשים עצמם ייחשפו הילדים לסמלים ומושגים, לאתגרים רגשיים וחברתיים, בהם יעסקו עם הכניסה לכתה א', זאת על-ידי משחק, יצירה, מוסיקה ודרמה. מטרת התוכנית: להפוך את המעבר לעולם בית הספר לנגיש, נעים ומעורר התרגשות.

התוכנית שזוכה לעניין רב מצד ההורים יצאה לדרך בבית לגדול טוב (שלוחת בית ויצו – ברחוב עומר 5 בעפולה). בנוסף לסדנה זאת, תיפתח בחודשי הקיץ הסדנה הוותיקה יותר המונה 10 מפגשים לטובת כלל ילדי הגנים בעיר.

 

• 'חותרים' למצוינות

כשנחשפים למספרים של מועדון השחייה של הפועל שחקים, מבינים עוד יותר את גודל ההישג. במועדון שהוקם רק לפני כשלוש שנים שוחים 130 שחיינים פעילים (מגיל 4 עד 16), שמתחרים, משפרים יכולות וחלקם אף מסומן לעמוד בעתיד על פודיומים. את המועדון מנהל בשנה וחצי האחרונות ניב אדרי, דמות ספורטיבית מוערכת בעפולה והעמקים. "האימונים מתבצעים בבריכה בעפולה עלית לאורך כל השנה", אומר אדרי


"השאיפות והמטרות שלנו מאוד ממוקדות, להגיע הכי רחוק במסלולים התחרותיים ולייצר מסורת של שחיינים שישימו את העיר על מפת ענף השחייה הארצי."


צריך לזכור שמעולם לא היה כזה מועדון בעיר ועתה לילדים ולנערים יש פה בית אמיתי להתפתח. מעבר לפן המקצועי הם רוכשים קבוצת השתייכות נוספת, מתגבשים ומבלים יחד גם מעבר לפעילות- כולל בתרומה לקהילה. ערך נוסף שבא לידי ביטוי הוא התנתקות מהמסכים הממכרים. השחיינים מתמקצעים בלימוד 4 סגנונות השחייה, בכושר, בחיזוק חגורת הכתפיים ובחתירה להישגיות. הם גם יוצאים למחנות אימון וזוכים לליווי הדוק על ידי 4 מאמנים מקצועיים ואנו צופים להם הצלחה עתידית רבה".

אמילי זיידל, מנהלת, בית ויצו ורכזת תחום קהילה בשחקים הוסיפה ואמרה כי גם בעתיד תשקיע הרשת משאבים רבים להוביל להצלחת הילדים ובני הנוער: "הסיפוק הכי גדול הוא לראות את הפירות שאנו קוטפים אחרי ההשקעה הרבה", סיכמה.