מאבק הרשויות נגד הקמת שדה התעופה בעמק יזרעאל מתחדש במלוא העוצמה

כזכור, המאבק ארוך השנים נגד הקמת שדה התעופה בעמק יזרעאל היווה אבן מחלוקת בין ראשי רשויות באזור, אך הבחירות לרשויות המקומיות שינו את מאזן הכוחות של תומכי ומתנגדי השדה
צילום: דוברות המועצה

יקנעם, מגדל העמק, זרזיר ובסמת טבעון הצטרפו למטה המאבק האזורי המשותף נגד הקמת שדה תעופה בעמק יזרעאל.
המאבק בשדה התעופה הבינלאומי בעמק היווה את הנושא המרכזי במפגש ונרשמה הסכמה פה אחד לצאת למאבק נחוש ומיידי להסרת האיום מעל האזור כולו.
עידו גרינבלום – ראש מועצת קריית טבעון, אירח את מפגש הרשויות הראשון, בו השתתפו: יקי בן חיים – ראש העיר מגדל העמק, רומן פרס – ראש העיר יקנעם, שלומית שיחור-רייכמן – ראשת המועצה האזורית עמק יזרעאל, עאטף גריפאת – ראש המועצה המקומית זרזיר, גיל לין – ראש המועצה האזורית מגידו, אסף אוברלנדר – ראש המועצה המקומית רמת ישי, מוניר זבידאת – ראש המועצה המקומית בסמת טבעון ונציגי מטה המאבק האזרחי נגד הקמת שדה התעופה.
כזכור, המאבק ארוך השנים נגד הקמת שדה התעופה בעמק יזרעאל היווה אבן מחלוקת בין ראשי רשויות באזור, אך הבחירות לרשויות המקומיות שינו את מאזן הכוחות של תומכי ומתנגדי השדה. חילופי השלטון ביקנעם עלית ומגדל העמק, הביאו לבחירתם של ראשי ערים המתנגדים באופן מוחלט להקמת השדה בעמק יזרעאל ובכך לקואליציה חזקה מאי פעם של מתנגדים להקמתו באזור.
ראשי הרשויות הקשיבו לסקירה בנושא המאבק, שהועברה על ידי מתאם מטה הרשויות ומטה התושבים האזרחי, הליכי התכנון המתקדמים מחייבים פעולה נחושה ומתואמת, כדי להביא את הממשלה לקבל החלטה על הקמת שדה התעופה בנבטים שבנגב.
מטה הרשויות המחודש החליט על שורת פעולות בהם הקמת צוותי עבודה, תקצוב המאבק, תאום ועבודה משותפת עם ראשי הערים והרשויות במרכז ובדרום הארץ, התומכים אף הם בחלופת נבטים והידוק שיתוף הפעולה עם מטה התושבים המשותף לדרום ולצפון.


בכוונת ראשי הרשויות לפנות לנבחרי הציבור הרלוונטיים ולהביא בפניהם את שלל חוות הדעת והמחקרים המקצועיים שמוכיחים כי הקמת שדה תעופה בעמק יזרעאל תפגע באינטרס הלאומי במגוון תחומי חיים, בהם: בטחון, חקלאות, ביטחון המזון, משק המים, בריאות, סביבה ועוד.


לטענתם, מדובר בתוכנית שאינה עומדת בקנה אחד עם האינטרס הרחב והחלטה על שדה תעופה בלב מרחב חקלאי פעיל הינה החלטה שאינה תואמת את המשימות הלאומיות של ישראל ביישוב הנגב וחיזוקו.
שלומית שיחור רייכמן ועידו גרינבלום ציינו בשם מטה הרשויות המשותף כי זוהי המשימה הגדולה ביותר שנמצאת לפתחנו. אין לנו את הפריבילגיה להפסיד במאבק הזה כי המשמעות היא אובדן עמק יזרעאל כפי שאנו מכירים אותו. רשויות העמק מובילות מאבק נחוש ונרחב שטרם נראה כמותו, זאת, כדי להבטיח שהאיום הזה יוסר אחת ולתמיד. שילוב הכוחות שאנו רואים היום במטרה משותפת, הינו תנאי חשוב להצלחת המאבק ואנו ננצח בו.


עוד הוסיפו יקי בן חיים ורומן פרס: "שדה תעופה בינלאומי בעמק הינו טעות אסטרטגית ברמה הלאומית. זה לא מאבק רק של תושבי האזור אלא של כל אלו המבקשים להגן על בריאות וביטחון התושבים וככלל על איכות החיים באזור. כפי שהבטחנו לבוחרינו, אנו גאים להצטרף למאבק השמירה על העמק ומחויבים לפעול בכל הכוח.״


מטה התושבים האזרחי בירך על ישיבת ראשי הרשויות. לדבריהם זהו אחד מהרגעים החשובים בחיי המאבק, עם איחוד כוחות שטרם נראה כמותו. המחויבות של ראשי הרשויות הוותיקים לצד החדשים יניעו תהליכים חשובים מאוד מול מקבלי ההחלטות כמו גם בגיוס דעת הקהל וחוות דעת אשר יוכיחו שההחלטה הנכונה למדינת ישראל כולה היא הקמת שדה התעופה בנבטים.