"המועצה בקיפאון מתמשך, נקראתי לדגל": דני עטר יתמודד בבחירות 2023

"יש תחושה מעיקה שהגלבוע תקוע, שמשהו לא עובד. הגיע הזמן להפיח רוח רעננה". דני עטר, ראש המועצה לשעבר בגלבוע הכריז היום באופן רשמי על התמודדותו. בראיון לעמקניוז הוא מבקר בחריפות את התנהלות המועצה והעומד בראשה, מציג את תכניותיו העתידיות, וחושף את ההנהגה הצעירה לצידו. צילום: ישראל פרץ

לפני מספר חודשים הודיע דני עטר, ראש המועצה האזורית הגלבוע ויו"ר קק"ל לשעבר על כוונתו להתמודד על תפקיד ראש המועצה, תפקיד אותו מילא במשך כשני עשורים. בראיונות לתקשורת הודיע עטר כי בכוונתו לערוך מספר בדיקות אחרונות בטרם יודיע רשמית על התמודדותו והיום, לאחר ששקל לעומד את המהלך הכריז כאמור עטר כי הוא יתמודד בבחירות.

• "מערכות חיים, עליהן מופקדת המועצה, קפאו וחלקן אף מתפוררות"

עטר, ששימש בתפקידו האחרון כאמור כיושב ראש קק"ל אמר: "ערכתי בדיקה רוחבית ומעמיקה וזיהיתי את חוסר השביעות של תושבים רבים במסרים שעוברים כחוט השני. התושבים מאוכזבים עמוקות מההנהגה, מחוסר החזון, מהכשלון בכל המערכות ולכן גמלה בליבי ההחלטה להתמודד על התפקיד – במטרה להחזיר את המועצה למקום הראוי לה, לתנופה, לשקט, לתנועה, לפיתוח פרויקטים. בחודשים האחרונים התרבו הקולות שפונים אליי בדאגה כנה לעתיד האזור. קולות אמיתיים שחוששים מהירידה העקבית במעמדו של הגלבוע, ומהניתוק המתמשך של המועצה מתושביה, ניתוק שרק הולך  ומתעצם. לצד זאת, רווחת תחושה מעיקה שהגלבוע תקוע, 'שמשהו לא עובד', והבנה מתמשכת שתנופת הפיתוח שהפיחה חיים ותקווה נבלמה. אין לנו הנהגה שקשובה לצרכים שלנו. – זהו המסר המרכזי של הפונים. אינני יכול להישאר אדיש אל מול הקולות הללו, הם הלכו והתרבו ככל שחלפו להם הימים, יותר ויותר מערכות חיים, עליהן מופקדת המועצה, קפאו וחלקן אף מתפוררות".

• "אני לא יכול להצביע ולו על נקודת אור אחת"

עוד הוסיף עטר: "אני יוצא לתהליך עם קבוצת צעירים מכל המגזרים, עם אג'נדה ברורה ורצון להוביל שינוי אמיתי, שינוי שכל כך נדרש. לצערי אני לא יכול להצביע ולו על נקודת אור אחת בכל מה שנוגע לתפקוד המועצה. לא ברמת השירותים שהתושבים מקבלים, לא במערכות החינוך הפורמלי והבלתי פורמלי, לא במערך החוגים וההיסעים, לא בפיתוח הכלכלי, לא בגני הילדים והפעוטונים ולמעשה לא בכל מערכת משמעותית במועצה. לא פלא שמנהלים רבים עזבו ולא היו מעוניינים להיות שותפים לכשלון הזה. היום המערכת הגדולה הזו שנקראת מועצה אזורית גלבוע לא מנוהלת והגיעה העת לחמם מנועים ולחבר את הגלגלים במטרה לייצר אלטרנטיבה, כזו שתיטיב עם התושבים ותציב מטרות ממוקדות ויעדים מוגדרים. עצוב לי לראות היום את תושבי המועצה עצובים, בלי חדוות יצירה, כבויים וחובה עלינו לעורר אותם מחדש ולהפיח בהם תקווה, להוביל אותם ואת כל המועצה לצמיחה והמראה. יש כל כך הרבה מה לעשות, להשיג עוד תקציבים, להיעזר במשרדי ממשלה, בעמותות, בשיתופי פעולה ובעוד גורמים וזה לא נעשה.


"בגלבוע רווחת תחושה מעיקה שהגלבוע תקוע, שמשהו לא עובד, והבנה מתמשכת שתנופת הפיתוח שהפיחה חיים ותקווה נבלמה. אין לנו הנהגה שקשובה לצרכים שלנו. – זהו המסר המרכזי של הפונים"


בעבר על כל מגרש לבנייה בגלבוע היו נלחמים ונאבקים 10 תושבים פוטנציאליים וכיום, ואני אומר את זה בצער רב, יש תושבים בגלבוע שמתביישים לומר שהם תושבי המועצה. יתרה מכך, חלקם אומרים שאם הייתה להם אפשרות הם היו מחפשים מקום מגורים אחר. המשפחות הצעירות מתמודדות עם קשיים לרוב, בעיקר בשעות הערב, כשנדרש סידור לילדים, ואני לא מדבר על בייביסיטר אלא על מערכת תומכת ומענים איכותיים. בעקבות המצב הכאוטי ששורר במועצה לא נותר לי אלא להעמיד את עצמי לרשות הציבור, נקראתי לדגל למספר שנים ואני עושה זאת בשמחה ובלב שלם – לאחר תקופה בה הייתי במסגרת חמימה ועוטפת".

• התושבים החדשים

לדברי עטר, הקמפיין שלנו יתמקד בראש ובראשונה בייצוב המערכת, נטיעת תקווה בקרב התושבים ושינוי הקפאון. "הרעיון המרכזי הוא שוב לעמוד לרשות התושבים ולשרת אותם בצורה המיטבית, כשהם שותפים מרכזיים לכל מהלך ולכל תהליך עשייה", אומר עטר ומוסיף: "צריך לפתח את מערכת החינוך, לפתח מקורות תעסוקה ואזורי תעשיה במועצה ויש עוד תכניות רבות שייחשפו לציבור במהלך הקמפיין. התוכנית שלנו מובנית והיא לטווח ארוך, כזו שתשפיע על התושבים לאורך שנים רבות. יש לי באופן אישי המון מחשבות, המון רצונות ותוכניות אבל אני לא לבד, יש סביבי מעגל של אנשים משכילים, אנשים עם עשייה מוכחת, כאלה שפשוט רוצים לתרום לקהילה שלהם ולעתיד ילדיהם. זה מחזק אותי וגם משמח אותי לראות אוכלוסיות חדשות שקבעו את מגוריהם במועצה, אנשים משכמם ומעלה, כאלה שאוחזים במשרות בכירות במשק, אבל במקביל רוצים לקדם ולתרום את חלקם. לצערי רבים מאותם תושבים חדשים עמם נפגשתי, ונפגשתי עם רבים מהם, מצרים על כך שהם לא מקבלים שירות כמו שמגיע להם".

דני עטר. צילום: ישראל פרץ
״יש סביבי מעגל של אנשים משכילים, אנשים עם עשייה מוכחת״ – דני עטר. צילום: ישראל פרץ

• "היום אנחנו רואים שיש שני אנשים שמנהלים את המועצה ואי אפשר לנהל ככה שום ארגון"

מאז הודיע על כוונתו להתמודד עטר מדבר רבות על שילוב הצעירים במועצה, בעיקר בהנהגה ובצומת של מקבלי ההחלטות והוא עושה זאת בצורה מודעת. הוא מודה כי בעת ששימש כראש מועצה הוא נתן פחות את הדעת על סוגיית ההנהגה העתידית ולכן בהתמודדות הנוכחית הוא מוצא מקום מרכזי לפיתוח צעירים שיובילו את המועצה בעתיד: "להיות איש ציבור זה מקצוע", הוא אומר: "לעבוד עם אנשים זה גם מקצוע וחשוב לי מאוד כעת לבנות את עתודת ההנהגה של המועצה לעשורים הקרובים, הדור הבא שלנו. באזור שלנו גדל דור מדהים שיכול ונכון להנהיג בעתיד את המועצה, התברכנו בכוחות רעננים, איכותיים, ערכיים, עם רצון עז וניסיון משמעותי בתחום של ניהול קהילות, וחינוך בלתי פורמלי. אני מאמין גדול בצורך של הכשרת הדור הבא, דור הביניים שייקח בעוד מספר שנים את שרביט ההנהגה, וימשיך את מרוץ השליחים, החשוב הזה.


"בחודשים האחרונים הצטרפה אליי שחר יערי, בת 41, מקיבוץ בית אלפא. מנהלת הקהילה, אחת הנשים המשפיעות, ומובילות הדעה באזור שלנו. כמו יערי גם, קצין בכיר במיל׳ ביחידה מובחרת, בוגר תואר שני, מנכ״ל רשת המתנ"סים "שחקים" שהפך את עפולה, לעיר מובילה בתחום החינוך הבלתי פורמלי בארץ ובאזור".


דניאל בן, 40, ממושב דבורה
דניאל בן, 40, ממושב דבורה

בחודשים האחרונים הצטרפה אליי חבורה מצוינת, מקור לגאווה מקומית ולאומית, אנשי רוח ומעשה. דוגמא אחת ומייצגת  – היא שחר יערי, בת 41, מקיבוץ בית אלפא. מנהלת הקהילה, אחת הנשים המשפיעות, ומובילות הדעה באזור שלנו. יערי, מוסמכת הטכניון, סמל לעוצמה נשית, שהובילה ומובילה  תהליכים מורכבים, בהצלחה רבה. כמו יערי גם דניאל בן, 40, ממושב דבורה, קצין בכיר במיל׳ ביחידה מובחרת, בוגר תואר שני, מנכ״ל רשת המתנ"סים "שחקים" שהפך את עפולה, לעיר מובילה בתחום החינוך הבלתי פורמלי בארץ ובאזור.

שחר יערי, בת 41, מקיבוץ בית אלפא
שחר יערי, בת 41, מקיבוץ בית אלפא. צילום: דוד עינב

היום אנחנו רואים שיש שני אנשים שמנהלים את המועצה ואי אפשר לנהל ככה שום ארגון, בטח ובטח לא בסדר גודל של המועצה האזורית גלבוע שמורכבת מפסיפס מרהיב של ישראל, יהודים וערבים, קיבוצניקים, מושבניקים, תושבי יישוב קהילתי ועוד, יחד עם כל המאפיינים הייחודים הנוספים של המועצה. חייבים להבין שאי אפשר להתנהל בצורה חד גונית וחד מימדית. ההנהגה היום נעדרת חזון, נעדרת ניסיון, חסרת כיוון ודרך" ולצערי בעקבות זאת תנופת העשייה רבת השנים – נעצרה. הגיע הזמן לעצב חזון בר הגשמה, הגיע הזמן להפיח רוח רעננה, שתוציא את הגלבוע מקיפאון, מאותה סטגנציה, שמאיימת על השגשוג והתנופה שאפיינה את הגלבוע במשך שנים".

• החיבור לקק"ל

עטר מגיע להתמודדות הנוכחית לאחר ששימש באחד התפקידים הבכירים בישראל, כיושב קק"ל, אחד הגופים המשפיעים ביותר על החברה והכלכלה בישראל. מדובר בתפקיד עם מערכות ענפות בארץ ובכל העולם, תקציבים אדירים ואופרציה אדירה: "אני כמובן בוגר ומנוסה יותר אחרי התפקיד בקק"ל. התפקיד הזה העניק לי חיבור למערכת קשרים ענפה. בשיחת טלפון אחת אני יכול לקדם תהליך שלאחר ייקח כמה חודשים. אני מחובר יותר לדמויות מובילות בעולם היהודי בישראל ובכל התפוצות, לאנשים טובים שרוצים לקדם פרוייקטים לטובת הקהילות השונות ואין ספק שאעשה שימוש באותם קשרים לטובת מינוף תוכניות כאלה ואחרות בגלבוע. זה ערך מוסף מהמעלה הראשונה. בשנים בהן כיהנתי בתפקיד נחשפתי לעמותות שתורמות בנדיבות ליהודים ולמנעד הקהילות הייחודי בגלבוע ואין לי ספק שהם ישמחו לשתף עימנו פעולה".